Samen of apart in de klas is zo’n groot en ingewikkeld vraagstuk voor veel ouders van meerlingen dat er een heel Meerlingen Magazine over gemaakt is. Die is ook in papier verspreid onder alle leden, maar de onderstaande online special is met name ook bedoeld voor leerkrachten, pedagogisch medewerkers in de kinderopvang en schooldirecteuren.
De online editie is een vereenvoudigde versie van het Meerlingen Magazine. Hierin zijn al die verhalen nog eens samen gebracht. Voor alles in deze uitgave geldt dat de persoonlijke situatie van de betreffende meerling uitgangspunt is. Er is geen zwart-witte oplossing. In het algemeen geldt dat een meerling, net zo als een eenling, als individuen benaderd moeten worden. Voor de ene meerling is het beter als ze bij elkaar zitten, de andere meerling kan beter apart geplaatst worden. En met ouder wordende meerlingen, kan de situatie ook nog veranderen.
Geactualiseerde bronnen
Inmiddels blijken niet alle genoemde onderzoeken of linken nog beschikbaar te zijn. Daarom hieronder een lijst met actuele linken en onderzoeken over meerlingen apart of samen:
- The effect of classroom environment on problem behaviors: A twin study
Journal of School Psychology, Volume 46, Issue 2, April 2008, p.107-128
Lisabeth Fisher DiLalla, Paula Y. Mullineaux - Twins and Kindergarten Separation: Divergent Beliefs of Principals, Teachers, Parents, and Twins ($$$)
Educational Policy, Volume 29, Issue 4, January 2014, pp. 583–616
Lynn Melby Gordon - What Effect Does Classroom Separation Have on Twins’ Behavior, Progress at School, and Reading Abilities?
Twin Research and Human Genetics, Volume 7, Issue 2, April 2004, pp. 115-124
Lucy A. Tully, Terrie E. Moffitt, Avshalom Caspi, Alan Taylor, Helena Kiernan and Penny Andreou - No effect of classroom sharing on educational achievement in twins: A prospective, longitudinal cohort study
Journal of epidemiology and community health 64, pp. 36-40, January 2010
Tinca C. Polderman, Meike Bartels, Frank C. Verhulst, Anja C. Huizink, Toos van Beijsterveldt, Dorret I. Boomsma - (Survey) The Educational Needs and Experiences of Multiple Birth Children
TAMBA, October 2009
Erika Fraser+ as appendix:
(Technical Report) Twin separation in British primary and secondary schools: Twin’s emotional symptoms
Social, Genetic and Developmental Psychiatry Centre, Institute of Psychiatry, King’s College London
Antony P. Ambler, Louise Arseneault, Avshalom Caspi, and Terrie E. Moffitt (2009) - Effects of Twin Separation in Primary School
Twin Research and Human Genetics, Volume 8, Issue 4, August 2005, pp. 384-391
Marieke van Leeuwen, Stéphanie M. van den Berg, Toos C.E.M. van Beijsterveldt, Dorret I. Boomsma - Does Sharing the Same Class in School Improve Cognitive Abilities of Twins?
Twin Research and Human Genetics, Volume 10, Issue 4, August 2007, pp. 573-580
Dinand Webbink, David Hay and Peter M. Visscher - Does Classroom Separation Affect Twins’ Reading Ability in the Early Years of School?
Twin Research and Human Genetics, Volume 12, Issue 5, October 2009, pp. 455-461
William L. Coventry, Brian Byrne, Marreta Coleman, Richard K. Olson, Robin Corley, Eric Willcutt and Stefan Samuelsson
Samen of apart in de klas?
Samen of apart in de klas is zo’n groot en ingewikkeld vraagstuk voor veel ouders van meerlingen dat er een heel Meerlingen Magazine over gemaakt is.
Bekijk deze specialWord lid en ontvang gratis cadeaus
Door lid te worden van de NVOM steun je de stichting zodat we jou nog beter van informatie kunnen voorzien, meerlingouders bijeen kunnen brengen en voor je op kunnen komen.
Lid worden